Hylte kommun erbjuder dig som är folkbokförd i kommunen och är 75 år eller äldre avgiftsfritt resande med Hallandstrafiken inom Hylte och Halmstads kommun under vissa tider på dygnet.
För att ta del av detta anmäler du dig via e-tjänsten eller via blankett som du når genom länkar längre ner på sidan. Blanketten kan du också få på Kontaktcenter i kommunhuset, kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan. Du kan lämna ifylld blankett i Kontaktcenter eller skicka in den via post. Du får sedan ett Seniorkort skickat hem till dig alternativt om du vill hämta upp det själv. Kortet gäller fram till och med den 31 december 2023.
Erbjudandet är personligt och gäller endast personer som är folkbokförda i Hylte kommun och är 75 år eller äldre.
Har du inte ett fullständigt personnummer kan du kontakta kontaktcenter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (kontaktuppgifter finns längst ner på sidan) så hjälper de dig med anmälan.
När du har gjort din ansökan tar det cirka två arbetsveckor att få ditt kort hemskickat. Du kan även välja att hämta upp ditt Seniorkort på Kontaktcenter. Då blir leveranstiden 1-2 arbetsdagar kortare. Uppge i din beställning om du vill få ditt Seniorkort hemskickat eller om du vill hämta upp det själv på Kontaktcenter.
Seniorkortet avser fritt resande med Hallandstrafikens linjelagda trafik (stads- och regionbussar samt Krösatågen) inom Hylte och Halmstads kommun.
Seniorkortet gäller mellan klockan 9-15 och klockan 18-04 på vardagar samt dygnet runt lördagar, söndagar och helgdagar. Resor som du gör under andra tider bekostar du själv.
Då är det dags att uppdatera ditt befintliga! Ditt nya kort går att förnya från och med den 17/12 på Kontaktcenter i Hyltebruk eller någon av Hallandstrafikens kundtjänstbutiker. För att kunna förnya ditt seniorkort behöver du ha med dig ditt gamla kort. Det nya kortet behöver förnyas personligen, ej med bud. För att kontaktcenter ska kunna hjälpa till krävs ett mobilabonnemang och att ni har telefonen med er.
Kontaktcenter i Hyltebruk
Måndag–torsdag:10.00–16.30 (Lunchstängt: 12–13)
Fredag:10.00–14.00 (Lunchstängt: 12–13)
Halmstad Galleri (Vid Stora torg)
Måndag – Fredag: 09.00-18.00
Lördag: 10.00 – 15.00
Halmstad Central
Måndag – Fredag: 07.00 – 17.00
När du har fått ditt Seniorkort är det viktigt att du går in på Hallandstrafikens webbplats och registrerar kortet under Mitt konto. Är kortet inte registrerat kan du inte få ett nytt, varken från Hallandstrafiken eller Hylte kommun, om du skulle tappa kortet. Om du har registrerat ditt kort och tappar det försvinner inte biljetten då den fortsatt är kopplad till ditt konto. Du kan då hämta ett nytt plastkort i Hallandstrafikens kundservicebutiker eller hos deras återförsäljare. Det nya kortet registrerar du sedan på Mitt konto och kopplar därefter Seniorkortet till kortet. Tänk på att du även kan flytta din biljett till Hallandstrafikens app via Mitt konto.