Ingemar Lund – med djupa rötter i Hylte kommun

Ingemar Lund

Har du någon gång varit på berättarkvällarna som numera hålls på Kulturhuset Forum? Då har du med största säkerhet mött Ingemar där han berättar om Hyltes historia och visar bilder och filmer för publiken. Ingemar Lund föddes 1954 på Hyltebruks sjukstuga. Sedan ca 15 år tillbaka är han aktiv i Hylte hembygdsförening där han bland annat jobbar med det stora bildarkivet föreningen har. Förutom ett stort engagemang för bygdens historia spenderar han gärna tid hemma på altanen eller i trädgården tillsammans med sin fru. Du kan även träffa Ingemar på kyrkans språkcafé där han uppskattar att möta människor från andra kulturer och ge en hjälpande hand till de som behöver. Utöver allt det här är han även politiskt engagerad.

Du bor i Hyltebruk, hur skulle du beskriva livet där?

Det är lugnt och stillsamt, jag har alltid känt mig trygg här och har ett stort kontaktnät. Här finns ett rikt föreningsliv och ett kulturliv som växt sig betydligt starkare på senare år. Det är också positivt att vi numera har ett mångkulturellt samhälle och en kommun som andas framtidstro – trots de tuffa tiderna.

Berätta om ditt engagemang i Hylte Hembygdsförening

För mig innebär det, förutom de olika aktiviteterna som vi arrangerar, ett stort arbete med vårt stora bildbibliotek. Jag sätter ihop bilder och texter i bildspel, som sedan visas på berättarkvällar. Det är oerhört viktigt att bevara vår historia och att berätta den vidare

Hur minns du Hylte från 70- och 80-talet?
Framför allt när det nya pappersbruket började byggas på 70-talet då det blev en stor framtidstro och jag fick jobb på bruket. Samhället växte och att det byggdes överallt och samhällsbilden ändrades och föreningslivet växte. Kråkbergsfestivalen när Wilmer X uppträde och när kraftverket vid Glassbo byggdes, då levde Hyltebruks nöjesliv upp med bl.a. Karins Krog på Storgatan.

Har du något speciellt minne du vill dela med dig av?

När hela Konsumtorget fylldes med folk när kommunen firade 20-år och Peps Persson och Sofia Kjellgren uppträde.

Invigning av Örnvallen år 1987. Ingemar Lund står i mitten.

Vad kan du berätta om invigningen av Örnvallen?

Invigningen var 1987 och TV-laget med Bengt Bedrup som lagledare, möte en kombination av f.d. Hyltebruks IF-spelare. Jag fick förmånen att döma matchen och kom domarklädd till Örnvallen. Det var ungdomar som sprang och ville ha autografer av TV-laget. En liten kille kom fram till mig och ville ha en autograf. Jag sa, det är dom där borta du ska fråga om det. Han svarade: Nej, jag vill ha en av dig, så jag fick skriva min första och enda autograf som fotbollsdomare!

Du är ju drivande i berättarkvällarna som är väldigt välbesökta. Varför tycker du att det är viktigt att berätta om och visa upp Hyltes historia?

Vår historia är viktig att bevara och föra vidare dels för kommande generationer men givetvis för oss själva. Att berätta och visa upp vår historia så får man minnen från den tiden som skapar samtal och gemenskap som ”kommer du ihåg...”

Varför tror du att det så stort intresse för att prata om bygdens historia?

När man blir lite äldre väcks intresset av historian och man vill veta och är nyfiken på om hur det var att leva och hur det såg ut förr. Historian för oss på sätt och viss tillsammans då många minnen då dyker upp. Film- och berättarkvällarna tror jag lite har påverkat intresset och nu kommer även en yngre publik vilket är roligt och när vi nu är på Kulturhuset Forum har det blir ännu bättre att visa bilder och filmer.

Något mer du själv vill tillägga?

Har man gamla foton hemma får man gärna höra av sig till mig som man visa upp vid någon berättarkväll. Fota, berätta och dokumentera!

Senast uppdaterad: