Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Personligt ombud

Personligt ombud är ett stöd för dig med långvarig psykisk funktionsvariation i kontakter med till exempel sjukvård, försäkringskassa och socialtjänst. Stödet innebär bland annat att hitta eller samordna den vård och service som samhället erbjuder.

Personligt ombud arbetar tillsammans med dig för att hitta lösningar på de hinder som du ser för att leva ett så gott liv som möjligt. Personligt ombud arbetar med de frågor som du vill ha stöd i.

Personligt ombud kan ge dig stöd:

  • när du besöker eller får brev från myndigheter eller sjukvård.
  • i vägledning när det gäller till exempel ekonomi eller sysselsättning.
  • för att dina olika kontakter ska samarbeta och samordna stödet till dig på ett bra sätt.

I denna film presenterar socialstyrelsen vad personligt ombud är och hur det fungerar.

Hur arbetar personligt ombud?

Tillsammans med personligt ombud gör du en planering för vad du vill ha stöd med och på vilket sätt. När du och personligt ombud är klara avslutas kontakten men du kan kontakta ombudet igen när du behöver.

Kontakt med personligt ombud – hur går det till?

Du eller någon du känner kontaktar personligt ombud. Det går att ringa, skicka sms eller skriva ett e-post till ombudet för att boka en tid för besök. Du har möjligheten att vid ett första möte träffa ombudet fysiskt eller digitalt, via dator eller telefon.

Therése Alexén arbetar som personligt ombud i Hylte kommun, kontaktuppgifter och besöksadress finns längre ner på denna sida.

Mer information om personligt ombud finns på socialstyrelsens webbplats. Läs mer genom att klicka på länken nedan.

Kunskapsguiden socialstyrelsen – personligt ombud Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt