Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Publicerad
Hylte är den kommun i Halland som ger sina företag näst bäst service. Detta enligt Sveriges kommuner och regioners mätning från 2021. Hylte kommun har ett index på 72 av 100 i mätningen där lokala företag berättar hur nöjda de är med kommunens service.
I undersökningen ”löpande insikt” mäter Sveriges kommuner och regioner (SKR) hur nöjda näringslivet är med kommunens service och myndighetsutövning. Undersökningen utgår från verkliga ärenden och granskar bland annat kommunens bemötande, tillgänglighet och kompetens. I Hylte kommun har detta inneburit en undersökning av fyra myndighetsområden: bygglov, livsmedelskontroll, miljö-och hälsoskydd samt serveringstillstånd.
– För oss är det viktigt att vi får in svar från näringslivet för att kunna förbättra oss på de områden där vi kan prestera ännu bättre. Vi har satt fokus på vissa viktiga områden, som till exempel bemötande och tillgänglighet. Där valde vi att införa specifika telefontider som våra kunder kan nå oss på för snabbare svar på sina frågor, berättar Camilla Johansson, näringslivssansvarig på Hylte kommun.
Tanken bakom undersökningen är att ge ett positivt och öppet företagsklimat där näringslivet och kommunen kan samverka för att bli starka och växa tillsammans. Svaren i undersökningen samlas in genom både e-post och telefonintervjuer med företag som haft ärende med Hylte kommun.
– Vi har mycket förbättringspotential och är väldigt tacksamma för de som har tagit sig tid till att svara på denna undersökning. I år kunde vi till exempel se att bygglov är det myndighetsområdet som fått högst betyg. Det är ju extra roligt då det innebär att våra satsningar har gett resultat, säger Camilla Johansson.